Morgen om 12:00 uur lanceert het nieuwe jongerenplatform Leap en hier zal o.a. ook de onderstaande recensie te lezen zijn.
Aankomend weekend worden de Oscars weer uitgereikt. De huishoudens die over digitale televisie beschikken kunnen via het Film1-kanaal gratis naar de uitreiking kijken. Je moet wel een manier vinden om je slaaptekort te compenseren, want hoewel de voorbeschouwingen rond middernacht beginnen zal de uitreiking tussen half 3 en 6 uur ’s morgens plaatsvinden. Het meest felbegeerde Oscarbeeldje is natuurlijk die van ‘beste film’ en één van de kanshebbers is The Social Network.
De film over het ontstaan van Facebook was eerder dit jaar al de grote winnaar bij de Golden Globes en verzilverde 4 van de 6 nominaties. Hoewel The Social Network ook 8 Oscarnominaties heeft gekregen, denken kenners dat de film The King’s Speech de belangrijkste Oscars binnen gaat halen. Geschiedenis wijst uit dat als je de Golden Globe voor beste film wint, je vaak ook de oscar-tegenhanger binnensleept. Sinds de oprichting van de Golden Globes in 1943 is dat al 45 keer het geval geweest. De rivaliteit tussen beide filmprijzen lijkt echter steeds verder op te lopen en in het afgelopen decennium werden de Golden Globe en de Oscar voor ‘best picture’ maar liefst 6 keer aan verschillende films uitgereikt. Opmerkelijkste keuze van de Academy was om Brokeback Mountain in 2005 niet tot beste film uit te roepen. Hoewel de Oscar nog altijd gezien wordt als de meest prestigieuze filmprijs, is het nadelig voor de Academy dat de Golden Globes net een maand eerder worden uitgereikt. Omdat ze geen identieke uitslag willen hebben wordt de verleiding wellicht wat groter om soms een andere winnaar aan te wijzen.
Hoe het ook zij, The Social Network zal ongetwijfeld een aantal Oscarnominaties weten te verzilveren. De basis voor het succes van de film wordt gelegd door het goed uitgedachte script, dat scenarioschrijver Aaron Sorkin aan de hand van het boek van Ben Mezrich heeft opgesteld. In de openingsscène wordt dat meteen geïllustreerd in een dialoog dat hoofdpersoon Mark Zuckerberg met zijn vriendin heeft. Het is direct duidelijk dat Mark een hoogbegaafde bètastudent is, maar je ziet ook dat zijn sociale vaardigheden wat minder ontwikkeld zijn. Zijn vriendin maakt het uit en Mark besluit uit wraak de website Facemash te bouwen waarop alle Harvard-studentes op hun uiterlijk worden gerangschikt. Door het succes van de site raakt het netwerk van Harvard overbelast en moet hij zichzelf verdedigen tegenover het schoolbestuur.
Maar zijn actie wordt niet alleen door het bestuur opgemerkt en Mark wordt benaderd door drie studenten die een exclusief sociaal netwerk willen bouwen voor Harvard. Ze missen de technische expertise om een dergelijke website te ontwerpen, dus vragen ze Mark om de site The Harvard Connection voor hen te bouwen. Mark besluit echter achter hun rug om met een eigen sociaal netwerk te komen en lanceert een paar maanden later de website The Facebook. Dit zorgt ervoor dat hij aangeklaagd wordt voor plagiaat, maar terwijl de ontwikkeling van Facebook doorgaat raakt Mark ook steeds meer vervreemd van zijn beste vriend. Het verhaal zit vol met dialogen, maar blijft toch boeien omdat regisseur David Fincher (Se7en, The Game, Fight Club) steeds sprongen in de tijd maakt en de film opbouwt rondom de dubbele rechtszaak.
De film is ook verfrissend omdat er de laatste tijd te weinig sociaalkritische films uit Hollywood zijn gekomen. Mark Zuckerberg wordt bepaald niet neergezet als een held en de film is geen geromantiseerde weergave van de werkelijkheid. Eén van de redenen voor de echte Mark Zuckerberg om de film niet te willen zien. Toch blijkt uit alles dat Fincher niet per se een negatief beeld van Zuckerberg wil schetsen. Zijn tegenstanders komen er regelmatig niet al te best vanaf en Marks sociale onhandigheid weet de kijker ook wel te vertederen. Dit komt vooral doordat Jesse Eisenberg een perfecte balans lijkt te vinden in de verpersoonlijking van Mark Zuckerberg. Hij lijkt gewoonweg geknipt voor de rol. Ook Justin Timberlake weet te overtuigen als Napster-oprichter Sean Parker.
De film gaat vooral over de oprichting van Facebook en er wordt dus helaas weinig verteld over de sociale impact van ’s werelds grootste sociale netwerk. Toch strekt het succes van de film zich verder uit dan het verhaal van Mark Zuckerberg. Facebook symboliseert een nieuwe revolutie waar een aantal decennia later nog steeds over gesproken zal worden. De Facebook-generatie vindt het belangrijker om een goed beeld van zichzelf te construeren en invloed te hebben in plaats van rijk te zijn. Mark Zuckerberg had dit goed door en wist daardoor een sociaal netwerk op poten te zetten waar al meer dan 500 miljoen mensen zich bij aangesloten hebben.
The Social Network wint misschien niet de Oscar voor beste film en wellicht is de film over een paar decennia weer uit de top-250 van IMDB verdwenen, maar het is wel een markeerpunt geworden voor deze tijd. Ga de film dus bekijken, of je nou een actieve Facebooker bent of niet.
The Social Network draait momenteel nog in 5 bioscopen en is verkrijgbaar op DVD en Blu-ray.
[alert_blue]De producenten bieden het script gratis aan. Klik hier om het te openen.[/alert_blue]
Update: Uitslag van de Oscaruitreiking
The Social Network heeft het in de Oscaruitreiking inderdaad afgelegd tegen The King’s Speech en ging met 3 beeldjes naar huis, namelijk voor Film Editing, Beste Soundtrack en Beste Script (Adapted Screenplay).








